Zadanie 1.
Dla przedstawionej
poniżej charakterystyki funkcji sporządź diagram hierarchii funkcji.
Charakterystyka
funkcji realizowanych w firmie "Słoneczne Wakacje"
Firma “Słoneczne Wakacje”
to biuro turystyczne. Swoją działalność prowadzi od 1992 roku.
Firma zajmuje się organizowaniem i sprzedażą wycieczek zagranicznych.
Klienci firmy mogą wybrać formę wypoczynku stosownie do swoich
preferencji spośród szerokiej gamy możliwych form spędzania wolnego
czasu proponowanych przez biuro. Zgodnie z polityką firmy "Traktuj
różnych klientów odmiennie" (indywidualnego traktowania każdego z klientów), poszczególne oferty
mogą być dowolnie personalizowane.
Potencjalny
klient po przyjściu do biura zapoznaje się z aktualnymi w danym
momencie ofertami. Oferty są prezentowane w formie kolorowych ulotek
oraz katalogów i broszur.
Każda z ofert jest również
dokładnie scharakteryzowana w firmowym katalogu ofert, do którego dostęp
mają pracownicy firmy. W razie potrzeby klient może uzyskać szczegółowe informacje na temat
wycieczki oraz skorzystać z usługi doradcy.
Po wyborze oferty pracownik
pobiera od klienta dane personalne
a następnie
rezerwuje dla klienta określoną liczbę miejsc i wprowadza zebrane
informacje do książki rezerwacji.
Po dokonaniu rezerwacji klient
wpłaca zaliczkę i otrzymuje dokument, w którym jest informowany o terminie, sposobie realizacji płatności
oraz o konsekwencjach niedotrzymania terminów. Całkowita zapłata jest
dokonywana w kasie biura w formie gotówkowej lub bezgotówkowej.
Dwóch pracowników firmy jest
odpowiedzialnych za organizowanie wycieczek – wybieranie miejsc
docelowych, organizowanie transportu, planowanie atrakcji, organizowanie
przewodników, organizowanie zakwaterowania, organizowanie ubezpieczenia
i opieki medycznej.
Jeden z pracowników jest
odpowiedzialny za sprzedaż wycieczek – prezentowanie ofert,
przedstawienie warunków sprzedaży, doradztwo, personalizowanie oferty
i dokonywanie rezerwacji.
Pracownik odpowiedzialny za
sprzedaż zajmuje się również prowadzeniem spraw związanych z
reklamacjami i zażaleniami.
Działania marketingowe
wykonuje jeden pracownik, który zajmuje się zlecaniem badań rynku,
wybiera środki promocji i reklamy, zleca organizację kampanii
reklamowo-promocyjnych oraz projektuje zawartość i zleca tworzenie
broszur i folderów.
Prowadzeniem księgowości
firmy zajmuje się firma zewnętrzna "Rachmistrz".
Otwórz szablon do zadania
Kliknij, jeżeli
masz gotowe rozwiązanie
Wskazówka: Po wybraniu hiperłącza
"Otwórz szablon do zadania" należy wskazać przycisk zapisz i zapisać
plik na dysku w miejscu, gdzie są przydzielone prawa do zapisu. |
Zadanie 2. Dla przedstawionej
poniżej charakterystyki funkcji sporządź diagram hierarchii funkcji.
Charakterystyka działalności operacyjnej Ośrodka
Doskonalenia Pedagogicznego
Ośrodek Doskonalenia Pedagogicznego (ODP) jest
publiczną placówką oświatową podporządkowaną organizacyjnie i
merytorycznie Kuratorium Oświaty. Powstał na mocy rozporządzenia
Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jest placówką wyspecjalizowaną w
dziedzinie organizacji i prowadzenia dokształcania zawodowego
nauczycieli, informacji pedagogicznej oraz koordynacji doradztwa
metodycznego. Ośrodek obejmuje zakresem swojego działania
nauczycieli oraz innych pracowników szkół oraz placówek oświatowych
województwa.
Do podstawowych zadań ośrodka należy:
-
Diagnozowanie stanu kwalifikacji nauczycieli i
określanie potrzeb w zakresie ich doskonalenia;
-
Organizowanie doskonalenia i dokształcania
nauczycieli w zakresie pedagogiczno-metodycznym oraz doskonalenie
kadry kierowniczej szkół i placówek oświatowych;
-
Upowszechnianie nowych metod, technik i środków
kształcenia;
-
Przygotowywanie i opracowanie materiałów
metodycznych dla nauczycieli;
-
Prowadzenie działalności wydawniczej związanej
z doskonaleniem warsztatu pracy nauczyciela.
ODP określa stan kwalifikacji poprzez ciągłe
zbieranie informacji o stanie kwalifikacji nauczycieli współpracując
ze szkołami w regionie (podstawowymi oraz średnimi). Ponadto ODP
prowadzi politykę informacyjną na temat nowych metod kształcenia oraz
programów podnoszenia kwalifikacji. Na podstawie informacji na temat
stanu kwalifikacji nauczycieli oraz wytycznych Ministerstwa Edukacji
Narodowej określane są potrzeby kształcenia, które są bazą dla
procesu organizacji kursów i szkoleń.
Proces organizacji kursów i szkoleń rozpoczyna się
od sporządzenia planów doskonalenia nauczycieli na podstawie
zidentyfikowanych wcześniej potrzeb kształcenia. Po przygotowaniu
szczegółowych planów prowadzony jest nabór. Zgodnie z przygotowanymi
planami prowadzona jest rekrutacja kadry, której zadaniem będzie
szkolenie nauczycieli. Według wytycznych
zawartych w planach przygotowywane są również materiały dydaktyczne
wykorzystywane w trakcie kursów oraz przekazywane nauczycielom w formie
materiałów metodycznych.
Materiały dydaktyczne oraz metodyczne są
przygotowywane w ramach działalności poligraficznej ODP. Po doborze
materiałów dydaktycznych przygotowywane są treści, w formie tekstów,
grafiki oraz programów multimedialnych. Następnie opracowane materiały
są składane i rozpowszechniane. Każdy z nauczycieli biorących udział
w kursie otrzymuje materiały dydaktyczne dwa tygodnie przed rozpoczęciem
kursu. Materiały metodyczne są przekazywane na bieżąco w trakcie
kursu.
Otwórz szablon do zadania
Kliknij, jeżeli
masz gotowe rozwiązanie Wskazówka:
Po wybraniu hiperłącza "Otwórz szablon do zadania" należy
wskazać przycisk zapisz i zapisać plik z szablonem na dysku, w
miejscu, gdzie są przydzielone prawa do zapisu. |
Zadanie
3. Dla przedstawionej
poniżej charakterystyki procesu przydzielania stypendium przygotuj diagram hierarchii funkcji.
Charakterystyka procesu przydzielania stypendium
Po zebraniu niezbędnych dokumentów oraz wypełnieniu
wniosku student składa całość dokumentacji w Międzywydziałowej
Studenckiej Komisji Stypendialnej (MSKS). Członek komisji po
weryfikacji wniosku wpisuje wniosek do rejestru wniosków oraz wprowadza
dane studenta na listę, która jest następnie sortowana wg kryterium dochodowego.
W kolejnym kroku lista jest przekazywana do Działu Nauczania (DN).
Dział Nauczania weryfikuje spełnienie przez studentów
warunków otrzymania stypendium socjalnego. Według ustalonych przez DN
warunków przyznawania stypendium ustalana jest wartość stypendium dla
każdego uprawnionego studenta. Studenci, którzy nie spełniają warunków
są skreślani z listy.
Po określeniu wysokości stypendium dla każdego
uprawnionego studenta lista jest przekazywana dziekanom oraz kwestorowi
i kanclerzowi do zatwierdzenia.
Dziekan zatwierdza stypendia i przekazuje informację
studentom poprzez pracowników dziekanatu.
Po zatwierdzeniu stypendiów przez kanclerza kwestura
przelewa co miesiąc przyznane kwoty stypendium na konto studenta.
|
ZADANIE PROJEKTOWE
Narysuj Diagram Hierarchii Funkcji dla procesu "Przydzielanie
stypendium"
Zadanie 4. Dla przedstawionej
poniżej charakterystyki procesu rezerwacji biletu lotniczego narysuj diagram hierarchii funkcji.
Charakterystyka procesu
rezerwacji biletu
lotniczego
Rozważmy działalność hipotetycznej linii lotniczej
o nazwie Jasionka AirWays ;-) i podróżnego (studenta Politechniki
Rzeszowskiej) udającego się na wypoczynek (po ciężkiej sesji) na Kretę.
Student telefonuje do biura rezerwacji w celu
zarezerwowania miejsca. Pracownik biura rezerwacji prosi o szczegóły
trasy. Dowiaduje się, że podróżny chce zdążyć na obchody “Święta
Morza”, które rozpoczynają się 10 sierpnia. Pracownik wprowadza
zapytanie do systemu informacji o lotach i znajduje samolot przylatujący
na Kretę 9 sierpnia - lot KR-100.
Po sprawdzeniu informacji o wolnych miejscach w locie
KR-100 okazuje się, że wszystkie miejsca są już zarezerwowane.
Okazuje się jednak, że są wolne miejsca w locie KR-220 z przesiadką
który pozwoli dotrzeć na Kretę 11 sierpnia. Student wolałby oczywiście
pierwszy wariant, gdyż korzystając z drugiej ewentualności straci
jeden dzień obchodów "Święta Morza".
Pracownik biura umieszcza studenta na liście oczekujących
na lot KR-100 natomiast stała rezerwacja zostaje wykonana na lot KR-220
(z przesiadką). Po dokonaniu rezerwacji zbierane są również
dodatkowe informacje na temat preferencji co do miejsca (palący, niepalący)
oraz posiłków. Bilety zostaną wysłane dwa tygodnie przed odlotem.
Niestety w locie KR-100 nie zwolniło się żadne
miejsce i student musiał skorzystać z lotu KR-220. Jest 10 sierpnia i
nasz podróżny właśnie podszedł do stanowiska odpraw, gdzie odbywa
się przydział miejsca. Ponieważ ma on bilet potwierdzony, obsługa
lotu wie, że liczba miejsc w samolocie będzie wystarczająca. Należy
teraz przydzielić naszemu podróżnemu określone, numerowane miejsce.
Pracownik linii sprawdza dostępność miejsc w zarezerwowanej przez
podróżnego klasie oraz preferencje podróżnego i przydziela miejsce zewnętrzne w środkowej części samolotu. Następnie
pracownik potwierdza preferencje sprecyzowane przez podróżnego w
trakcie rezerwacji i pomaga podróżnemu zająć przydzielone miejsce.
|
ZADANIE PROJEKTOWE
Narysuj Diagram Hierarchii Funkcji dla procesu "Rezerwacja biletu
lotniczego"
|