Start | Bibliografia | Laboratoria | Autorzy

 



Zadanie 1.
Dla przedstawionej poniżej charakterystyki funkcji sporządź diagram hierarchii funkcji.

Charakterystyka funkcji realizowanych w firmie "Słoneczne Wakacje"

Firma “Słoneczne Wakacje” to biuro turystyczne. Swoją działalność prowadzi od 1992 roku. Firma zajmuje się organizowaniem i sprzedażą wycieczek zagranicznych. Klienci firmy mogą wybrać formę wypoczynku stosownie do swoich preferencji spośród szerokiej gamy możliwych form spędzania wolnego czasu proponowanych przez biuro. Zgodnie z polityką firmy "Traktuj różnych klientów odmiennie" (indywidualnego traktowania każdego z klientów), poszczególne oferty mogą być dowolnie personalizowane. 

Potencjalny klient po przyjściu do biura zapoznaje się z aktualnymi w danym momencie ofertami. Oferty są prezentowane w formie kolorowych ulotek oraz katalogów i broszur.

Każda z ofert jest również dokładnie scharakteryzowana w firmowym katalogu ofert, do którego dostęp mają pracownicy firmy. W razie potrzeby klient  może uzyskać szczegółowe informacje na temat wycieczki oraz skorzystać z usługi doradcy.

Po wyborze oferty pracownik pobiera od klienta dane personalne a następnie rezerwuje dla klienta określoną liczbę miejsc i wprowadza zebrane informacje do książki rezerwacji.

Po dokonaniu rezerwacji klient wpłaca zaliczkę i otrzymuje dokument, w którym jest informowany o terminie, sposobie realizacji płatności oraz o konsekwencjach niedotrzymania terminów. Całkowita zapłata jest dokonywana w kasie biura w formie gotówkowej lub bezgotówkowej.

Dwóch pracowników firmy jest odpowiedzialnych za organizowanie wycieczek – wybieranie miejsc docelowych, organizowanie transportu, planowanie atrakcji, organizowanie przewodników, organizowanie zakwaterowania, organizowanie ubezpieczenia i opieki medycznej.

Jeden z pracowników jest odpowiedzialny za sprzedaż wycieczek – prezentowanie ofert, przedstawienie warunków sprzedaży, doradztwo, personalizowanie oferty i dokonywanie rezerwacji.

Pracownik odpowiedzialny za sprzedaż zajmuje się również prowadzeniem spraw związanych z reklamacjami i zażaleniami.

Działania marketingowe wykonuje jeden pracownik, który zajmuje się zlecaniem badań rynku, wybiera środki promocji i reklamy, zleca organizację kampanii reklamowo-promocyjnych oraz projektuje zawartość i zleca tworzenie broszur i folderów.

Prowadzeniem księgowości firmy zajmuje się firma zewnętrzna "Rachmistrz".

Otwórz szablon do zadania

Kliknij, jeżeli masz gotowe rozwiązanie

Wskazówka: Po wybraniu hiperłącza "Otwórz szablon do zadania" należy wskazać przycisk zapisz i zapisać plik na dysku w miejscu, gdzie są przydzielone prawa do zapisu.


Zadanie 2. Dla przedstawionej poniżej charakterystyki funkcji sporządź diagram hierarchii funkcji.

Charakterystyka działalności operacyjnej Ośrodka Doskonalenia Pedagogicznego

Ośrodek Doskonalenia Pedagogicznego (ODP) jest publiczną placówką oświatową podporządkowaną organizacyjnie i merytorycznie Kuratorium Oświaty. Powstał na mocy rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jest placówką wyspecjalizowaną w dziedzinie organizacji i prowadzenia dokształcania zawodowego nauczycieli, informacji pedagogicznej oraz koordynacji doradztwa metodycznego. Ośrodek obejmuje zakresem swojego działania nauczycieli oraz innych pracowników szkół oraz placówek oświatowych województwa.

Do podstawowych zadań ośrodka należy:

  • Diagnozowanie stanu kwalifikacji nauczycieli i określanie potrzeb w zakresie ich doskonalenia;

  • Organizowanie doskonalenia i dokształcania nauczycieli w zakresie pedagogiczno-metodycznym oraz doskonalenie kadry kierowniczej szkół i placówek oświatowych;

  • Upowszechnianie nowych metod, technik i środków kształcenia;

  • Przygotowywanie i opracowanie materiałów metodycznych dla nauczycieli;

  • Prowadzenie działalności wydawniczej związanej z doskonaleniem warsztatu pracy nauczyciela.

ODP określa stan kwalifikacji poprzez ciągłe zbieranie informacji o stanie kwalifikacji nauczycieli współpracując ze szkołami w regionie (podstawowymi oraz średnimi). Ponadto ODP prowadzi politykę informacyjną na temat nowych metod kształcenia oraz programów podnoszenia kwalifikacji. Na podstawie informacji na temat stanu kwalifikacji nauczycieli oraz wytycznych Ministerstwa Edukacji Narodowej określane są potrzeby kształcenia, które są bazą dla procesu organizacji kursów i szkoleń.

Proces organizacji kursów i szkoleń rozpoczyna się od sporządzenia planów doskonalenia nauczycieli na podstawie zidentyfikowanych wcześniej potrzeb kształcenia. Po przygotowaniu szczegółowych planów prowadzony jest nabór. Zgodnie z przygotowanymi planami prowadzona jest rekrutacja kadry, której zadaniem będzie szkolenie nauczycieli. Według wytycznych zawartych w planach przygotowywane są również materiały dydaktyczne wykorzystywane w trakcie kursów oraz przekazywane nauczycielom w formie materiałów metodycznych.

Materiały dydaktyczne oraz metodyczne są przygotowywane w ramach działalności poligraficznej ODP. Po doborze materiałów dydaktycznych przygotowywane są treści, w formie tekstów, grafiki oraz programów multimedialnych. Następnie opracowane materiały są składane i rozpowszechniane. Każdy z nauczycieli biorących udział w kursie otrzymuje materiały dydaktyczne dwa tygodnie przed rozpoczęciem kursu. Materiały metodyczne są przekazywane na bieżąco w trakcie kursu.

Otwórz szablon do zadania

Kliknij, jeżeli masz gotowe rozwiązanie

Wskazówka: Po wybraniu hiperłącza "Otwórz szablon do zadania" należy wskazać przycisk zapisz i zapisać plik z szablonem na dysku, w miejscu, gdzie są przydzielone prawa do zapisu.


Zadanie 3. Dla przedstawionej poniżej charakterystyki procesu przydzielania stypendium przygotuj diagram hierarchii funkcji.

Charakterystyka procesu przydzielania stypendium

Po zebraniu niezbędnych dokumentów oraz wypełnieniu wniosku student składa całość dokumentacji w Międzywydziałowej Studenckiej Komisji Stypendialnej (MSKS). Członek komisji po weryfikacji wniosku wpisuje wniosek do rejestru wniosków oraz wprowadza dane studenta na listę, która jest następnie sortowana wg kryterium dochodowego. W kolejnym kroku lista jest przekazywana do Działu Nauczania (DN).

Dział Nauczania weryfikuje spełnienie przez studentów warunków otrzymania stypendium socjalnego. Według ustalonych przez DN warunków przyznawania stypendium ustalana jest wartość stypendium dla każdego uprawnionego studenta. Studenci, którzy nie spełniają warunków są skreślani z listy.

Po określeniu wysokości stypendium dla każdego uprawnionego studenta lista jest przekazywana dziekanom oraz kwestorowi i kanclerzowi do zatwierdzenia.

Dziekan zatwierdza stypendia i przekazuje informację studentom poprzez pracowników dziekanatu.

Po zatwierdzeniu stypendiów przez kanclerza kwestura przelewa co miesiąc przyznane kwoty stypendium na konto studenta.

 

ZADANIE PROJEKTOWE
Narysuj Diagram Hierarchii Funkcji dla procesu "Przydzielanie stypendium"


Zadanie 4. Dla przedstawionej poniżej charakterystyki procesu rezerwacji biletu lotniczego narysuj diagram hierarchii funkcji.

Charakterystyka procesu rezerwacji biletu lotniczego

Rozważmy działalność hipotetycznej linii lotniczej o nazwie Jasionka AirWays ;-) i podróżnego (studenta Politechniki Rzeszowskiej) udającego się na wypoczynek (po ciężkiej sesji) na Kretę.

Student telefonuje do biura rezerwacji w celu zarezerwowania miejsca. Pracownik biura rezerwacji prosi o szczegóły trasy. Dowiaduje się, że podróżny chce zdążyć na obchody “Święta Morza”, które rozpoczynają się 10 sierpnia. Pracownik wprowadza zapytanie do systemu informacji o lotach i znajduje samolot przylatujący na Kretę 9 sierpnia - lot KR-100.

Po sprawdzeniu informacji o wolnych miejscach w locie KR-100 okazuje się, że wszystkie miejsca są już zarezerwowane. Okazuje się jednak, że są wolne miejsca w locie KR-220 z przesiadką który pozwoli dotrzeć na Kretę 11 sierpnia. Student wolałby oczywiście pierwszy wariant, gdyż korzystając z drugiej ewentualności straci jeden dzień obchodów "Święta Morza".

Pracownik biura umieszcza studenta na liście oczekujących na lot KR-100 natomiast stała rezerwacja zostaje wykonana na lot KR-220 (z przesiadką). Po dokonaniu rezerwacji zbierane są również dodatkowe informacje na temat preferencji co do miejsca (palący, niepalący) oraz posiłków. Bilety zostaną wysłane dwa tygodnie przed odlotem.

Niestety w locie KR-100 nie zwolniło się żadne miejsce i student musiał skorzystać z lotu KR-220. Jest 10 sierpnia i nasz podróżny właśnie podszedł do stanowiska odpraw, gdzie odbywa się przydział miejsca. Ponieważ ma on bilet potwierdzony, obsługa lotu wie, że liczba miejsc w samolocie będzie wystarczająca. Należy teraz przydzielić naszemu podróżnemu określone, numerowane miejsce. Pracownik linii sprawdza dostępność miejsc w zarezerwowanej przez podróżnego klasie oraz preferencje podróżnego i przydziela miejsce zewnętrzne w środkowej części samolotu. Następnie pracownik potwierdza preferencje sprecyzowane przez podróżnego w trakcie rezerwacji i pomaga podróżnemu zająć przydzielone miejsce.

ZADANIE PROJEKTOWE
Narysuj Diagram Hierarchii Funkcji dla procesu "Rezerwacja biletu lotniczego"


Start | Bibliografia | Laboratoria | Autorzy